• Pressmeddelande
  • /
  • SIBEK AB (publ): Delårsrapport kvartal 2, aug – okt 2024

SIBEK AB (publ): Delårsrapport kvartal 2, aug – okt 2024

Delårsrapport 1 augusti– 31 oktober

Andra kvartalet (aug-okt)

  • Bolagets omsättning ökade under andra kvartalet med 18,6 % till 50 613 TSEK (42 681 TSEK).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 12 164 TSEK (8 721 TSEK).
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 24,0 % (20,4 %).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,96 SEK (0,73 SEK).

Första halvår (maj-oktober)

  • Bolagets omsättning ökade under första halvåret med 20,8 % till 87 601 TSEK (72 532 TSEK).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 19 851 TSEK (9 928 TSEK).
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 22,7 % (13,7 %).
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,57 SEK (0,84 SEK).

Väsentliga händelser under andra kvartalet

  • Inga väsentliga händelser.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Inga väsentliga händelser.

VD-kommentar

Fortsatt hög aktivitet i andra kvartalet

Räkenskapsårets andra kvartal präglades av fortsatt mycket hög aktivitet i våra uppdrag. Ett högt antal driftsättningar har genomförts, både på Malmbanan och i andra delar av landet. Parallellt med detta har vi under kvartalet ökat takten i vårt projekt avseende leverans av signalteknisk kompetens till den digitala tåglägestjänsten. Vi tecknade avtal för detta projekt med Trafikverket i april och intensiteten i uppdraget har ökad gradvis till att nu pågå på jämn och hög nivå. Även våra medarbetare inom projektering respektive projekt- och byggledning har haft väldigt hög beläggning hela kvartalet. Sammantaget resulterar detta i mycket starka siffror, både avseende omsättning och lönsamhet. Jag vill tacka alla medarbetare för ett mycket väl utfört arbete.

Räkenskapsårets andra kvartal brukar vara säsongsmässigt starkt då vädret fortfarande tillåter verksamhet längs spåren över hela landet och personal finns tillgänglig efter sommarperiodens semestrar. Tredje kvartalet, november till januari, brukar däremot vara lugnare, framför allt avseende tjänsten driftsättning. Huvudsakligen beror det alltså på att snö och kyla begränsar framfarten för projekt på järnvägen, men även julledigheten påverkar. Detta är normal säsongsvariation och så ser det ut även i år. När det gäller tjänsterna projektering samt projekt- och byggledning ser vi däremot fortsatt hög beläggning även under tredje kvartalet.

Ökad takt i införandet av ERTMS

Trafikverket har tidigare kommunicerat[1] att de ekonomiska medel de tilldelats för införandet av nytt sameuropeiskt signalsystem ERTMS är otillräckliga. I nuvarande takt skulle systemet kunna vara infört över hela Sverige först till 2070-talet. Detta menar Trafikverket är för långsamt, då anläggningarna utrustade med det befintliga systemet till stora delar kommer att ha passerat sin tekniska livslängd långt tidigare än år 2070. I oktober publicerade regeringen sin proposition ”Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur – för att hela Sverige ska fungera” (prop. 2024/25:28) där det går att läsa följande[2]:

Takten i införandet av det nya signalsystemet European Rail Traffic Management System (ERTMS) och avvecklingen av det nuvarande ATC-systemet ska öka. Regeringens målsättning är att ERTMS ska införas i hela svenska järnvägssystemet till år 2042. Regeringen avser att ge Trafikverket i uppdrag att ta fram en strategi utifrån den nya målsättningen.

Detta innebär att regeringen ger prioritet till nytt signalsystem och avser ge Trafikverket i uppdrag att kraftigt öka takten i arbetet med införande av ERTMS. För Sibeks del är detta förstås ett mycket positivt besked, framför allt på längre sikt. Vid ett intensifierat arbete med ERTMS kommer de tjänster Sibek levererar att vara högt efterfrågade, och inte minst kompetens inom driftsättning är av central betydelse. Exakt vilka konsekvenser regeringens beslut får och när de inträffar, vet vi förstås inte än. Den process[3] som nu följer är att propositionen först skall röstas igenom i riksdagen, varefter regeringen lämnar direktiv till Trafikverket om hur verksamheten ska planeras, vilket bedöms ske under 2025. Trafikverket återkommer med sitt förslag som remitteras och bereds. Slutligen fastställs en nationell plan för infrastrukturen för åren 2026-2037, vilket alltså sker under 2026.

Slutfört projekt på Dalabanan

Under kvartalet färdigställdes Sibeks uppdrag med ställverksbyte på Dalabanan mellan Borlänge och Mora. Projektet har för Sibeks del pågått sedan våren 2022 och har syftat till att byta ut det äldre befintliga signalställverket till en modernare typ. Vårt åtagande har engagerat ett flertal av våra medarbetare och spänt över en stor bredd av Sibeks tjänster då det innefattat såväl projektering som produktion och byggledning och slutligen driftsättning. Det känns förstås oerhört bra när ett projekt som innefattar denna grad av komplexitet går i mål med gott resultat.

Goda förutsättningar för våren och sommaren 2025

På lite kortare sikt har vi nu gått in i vårt tredje kvartal där som sagt lugnare aktivitet inom driftsättning förväntas. Blickar vi framåt mot våren och sommaren så ser vi att vi redan nu har förhållandevis många arbeten inbokade. Det finns alltså fortsatt goda förutsättningar på plats för verksamheten även för det kommande kalenderåret.

David Berg
Verkställande direktör

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

[1] https://bransch.trafikverket.se/om-oss/aktuellt-for-dig-i-branschen3/aktuellt-for-dig-i-branschen/2023-12/jarnvagens-signalsystem-behover-bytas-ut-i-snabbare-takt/
[2] https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2024/10/prop.-20242528
[3] https://www.regeringen.se/regeringens-politik/nationell-infrastrukturplan/tidslinje-for-processen-att-ta-fram-en-nationell-infrastrukturplan-20262037/

Senaste pressmeddelande
Publicerat: 2024-12-12
SIBEK AB (publ): Delårsrapport kvartal 2, aug – okt 2024
Publicerat: 2024-10-24
Kommuniké från årsstämma i Sibek AB (publ)
Publicerat: 2024-09-23
Kallelse till årsstämma i SIBEK AB (publ)
Publicerat: 2024-09-19
SIBEK AB (publ): Delårsrapport kvartal 1, maj – juli 2024